lørdag 6. april 2019

Lange Sprang

Det har blitt strikket mye siden jeg opprinnelig laget dette innlegget og har forbedret min teknikk og for lettest forklare det så bruker jeg samme teknikk som ved når jeg strikker inn trådene mens jeg strikker.  Det er vanskelig å forklare men for en stund siden fant jeg en link som kanskje hjelpe andre denne måten.
https://www.garnstudio.com/video.php?id=138&lang=no

Første bilde er denne teknikken ved langesprang brukt på blomsterjakken.  Bilde under der er framsiden, og man kan ikke se "tvinningene" ved denne måten.  Garnet er Smart fra Sandnes.



Jeg har en tråd over venstre pekefinger og kaster den andre.  
Har stikket flere ting med lange sprang, det siste er hundejakke og hundekjole.  Ofte syns jeg at når det er lange sprang så ser man hvor det er "tvinnet", og den teknikken jeg bruker (og helt sikkert mange andre) oppdaget jeg ved en tilfeldighet når jeg strikket selbugenseren i kauni garn for 2-3 år siden. Jeg sier ikke at dette er den beste måten, eller den eneste måten, men for slik jeg strikker er dette den beste måten å gjøre det på.
Jeg stikker alltid mønster med en farge over pekefinger, og kaster den andre fargen. Har jeg mer enn 2 farger så kaster jeg med en tråd, resten har jeg over pekefinger og eller langfinger på venstre hånd. :-)
Det jeg gjør er at jeg på en måte legger tråden som skal følge med i lange sprang rundt masken i bak. Og derfor bytter jeg om på tråden ved lange sprang slik at jeg ALLTID kaster med den fargen det er mest av. 
Hvis det er mulig så passer jeg på å ta "tvinnengen" over en maske på omgangen før som er samme farge som tråden som skal følge med.


Forklart med ord så gjør jeg følgene:
1. Tar og vipper høyre pinne under den tråden som skal tvinnes og som er på venstre pekefinger.
2. Strikke masken som vanlig med kast, og da ser du på bilde 2 at tråd nr 2 ligger oppå vrangmasken på en måte.
3. "Løfter" den tråden jeg skal kaste med over den som kommer fra venstre pekefinger...og låser fast "tvinnengen".  Da ligger tråden som ikke skal brukes der og da pga lange sprang låst bak masken...Og jeg syns personlig det blir minst synelig. (På baksiden ser det da ut som når jeg fester tråden.)
Og jeg "tvinner" aldri på samme sted som omgangen under.
Og selvfølgelig tvinner jeg miniumum hver 5 maske...men det regner jeg med er vanlig uansett hvilken teknikk du bruker. :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar