torsdag 5. mai 2022

Kyllingen Rudolf tovet

 Jeg har strikket den i rillestrikk. Har laget den i to utgaver, en av garnet Artic, og en av Østlandsgarn/Safir/Sportsgarn.


Hvis man strikker den i glattstrikk så blir den lengre, og ikke så fin syntes jeg. Men dette er opp til hver enkelt.

Og husk dette er ikke en oppskrift som skal følges slavisk, det er en beskrivelse av hvordan jeg lager mine kyllinger. Hvordan kyllingen blir seende ut har veldig mye med hvordan din maskin tover. Så du får prøve deg fram. Kanskje du må strikke lenger kropp enn på mine, eller større vinger. Men test deg fram, og spør gjerne om tips eller hjelp hvis du trenger det, så skal jeg førsøke å hjelpe deg. Men send dem på mail: strikkesnakk, og jeg har gmail.

Vingene

1. Legg opp 6 masker fordelt på to pinner. Bruk en 3. pinne til å strikke med.

2. Strikk en omgang og merk midtmasken på hver pinne.

3. På denne pinnen skal du legge ut 1 maske på hver side av midtmasken på begge pinnene. Dvs at du har 5 masker på hver pinne.

4. Strikke en omgang.

Genta pinne 3 og 4 til du har 13 eller 15 masker på hver pinne avhengig av kyllingens størrelse.

Strikke en vinge til på samme måte. Legg de bort for å begynne på kroppen.

Kroppen

Kroppen på Kyllingen er strikket på samme måte som nissene fram til der hvor kyllingen skal deles for å sette inn vingene.

Legg opp minst 21 masker, avhengig av hvor tykk kylling du vil ha.

Strikk 1. omgang.

2. Ta løst av 1 maske, strikk 1, strikke 2 masker i neste maske, strikk 1, strikke 2 masker i neste maske ut pinnen.

3. Strikk en omgang.

4. Ta løst av 1 maske, strikk 2 masker, strikk 2 masker i neste maske, strikk 2 masker, strikk 2 masker i neste maske ut pinnen.

Nå strikker jeg ca 6, for deretter å legge ut på følgene måte. Ta første maske løst av, strikk 2 masker i 1 maske, strikk 3 masker, to masker i en maske osv ut pinnen.

Det er ikke alltid at maske antallet stemmer helt når du legger ut, men det gjør ingen ting, jeg tilpasser så godt jeg kan på siste utlegging.

Strikk 2 omganger, og sett merker, slik: 1 merke 1/4 av maskene, 1/2 maskene, 1/4.

Jeg strikker kyllinger og nisser fram og tilbake på rundpinne men har du strikket rundt på rundpinnen vil jeg anbefale å gå over til fram og tilbake nå når du skal ha felle inn vingene.

Strikk fram til siste maske før merke, Ta siste maske før merket og strikk sammen med første maske på vingen. Strikk til to makser før pinne nummer 2 på vingen, strikk disse to sammen, strikk sammen de to første maskene på pinne to på kyllingen og strikk fram til siste maske på pinne to, strikk den siste masken sammen med den først masken etter 1 merke. Strikk til 1 maske før neste mere, og gjør det på samme måte. Vingene strikkes inn fra forsiden av arbeidet.

Strikk en omgang over alle maskene.

På neste omgang så fortsetter du å felle en maske fra kroppen og en fra vingen sammen på begge sider av vingen, forsetter også og felle "yterkanten" på vingen med to sammen etter hverandre som på forje fellingspinne. Dvs at for hver fellingsomgang forsvinner det 4 masker fra vingene. Og 4 masker fra kroppen.

Jeg forsetter med disse fellingen til jeg har ca 17-19 masker igjen, da strikker jeg 3 pinner rett.

På neste så legger jeg ut slik, strikk 3 masker, legg ut 1, strikke 3 masker, legg ut en.

Strikker så 3 omganer, og begynner fellingen ved hvor mange masker jeg har på siste omganen før felling. Tar det maskeantallet jeg da og deler på 8. Dvs at jeg skal felle en maske 8 ganger jevnt fordelt. Strikk 2 omganger, fell en maske 8 ganger jevnt fordelt. Strikk 1 omgang fell en maske 8 ganger jevnt fordelt. Strikk en omgang, og for meg er dette som regel siste fellingsomgang, og da feller jeg så jeg sitter igjen med 8 masker. (hvis du ved denne fellingsomgangen har mer en 16 masker på pinnen når du skal starte den, bør du fordele det over to fellingsomganger. ) Trekk tråden igjenom maskene, og sy kyllingen godt igjen bak. Fest trådene godt. Har du akryllgarn som ikke farger, så stapp det i hode på han før toving. (Dette trekker jeg ut når han er ferdig tovet og putter inn en isoporkule under trøkkingen. Det kan også være lurt og feste vingene vingene forsiktig sammen med sytråd slik at de tover seg sammen og blir flate. Så tråden fjernes etter toving.)

Eggeskallet strikker jeg som en omvent lue men med tagger. Jeg legger opp 8 masker, og øker 8 masker annenhver omgang til jeg har en omkrets så er minst 2 masker større en kyllingen på det tykkeste. Strikker ca 6 -8 omganger før jeg lager taggene. Disse strikker jeg fram og tilbake på få masker og lager tagger. Viktig at Eggeskal og kylling strikkes på samme pinnetykkelse og toves sammen.)

Denne fyren helt øverst, er den første vi laget den er strikket av Artic. Den i starten på innlegget er laget i år, og siden den under ble laget har jo Rainwolf blitt mye flinkere med nåla, så ansiktet er mer personlig nå enn da.
----
Copyright © Trulte og F. Myrvold. Bloggen skrives av Trulte H© og er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. All rights reserved Trulte H.© Du kan bruke oppskriftene/diagrammene for å produsere til deg selv, gi bort i gave osv. Men du kan ikke produsere for salg uten tillatelse fra oss. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar